Oto ten fragment:
=====
Mówiąc o istniejących systemach
wychowawczych wyodrębniał (J. Korczak) cztery, jak to określał, „tereny wychowawcze”. Charakteryzował je w następujący sposób:
„Teren dogmatyczny: tradycja, autorytet, obrządek, nakaz jako
prawo bezwzględne, mus jako imperatyw życiowy.
Teren pozoru i kariery: życie jako węszenie i zabieganie,
kierowane przez nienasyconą próżność, drapieżność, zawiść i złość.
Teren ideowy: radość działania, zapał i entuzjazm twórczości.
Teren pogodnego używania: pogoda, życzliwość,
dobroć.”
Wiele szkół i zakładów wychowawczych
to do dziś „tereny dogmatyczne”, w których oddziaływania wychowawcze mają charakter
jednoznacznie autorytarny. Korczak był takim działaniom zdecydowanie przeciwny.
Ale zmiana „terenu dogmatycznego” na „teren pozoru i kariery” wcale nie jest
zmianą na lepsze. Wychowanie staje się teraz po prostu kreowaniem „wyścigu
szczurów”, dopingowanym przez rodziców: ‘ty musisz być lepszy od innych’.
Wychowawca pobudza dzieci do większej pracy, czy wysiłku, przez podniecanie
wzajemnej rywalizacji. Wtedy wszyscy dookoła stają się wrogami – wrogami są koledzy,
którzy osiągają lepsze wyniki, wrogami są nauczyciele, którzy stawiają złe
stopnie.
Myślę, że gdyby Korczak patrzył na
dzisiejsze szkoły, to często nie mógłby określić inaczej stosowanych w nich
metod wychowawczych niż jako działań charakterystycznych dla „terenu pozoru i
kariery”.
Własny ideał oddziaływań wychowawczych
określał Korczak jako to „teren ideowy”. Na tym terenie wychowawca to człowiek,
który sam cieszy się z tego, co robi, i uczy innych radości działania, zapału i
entuzjazmu twórczości. Każde dziecko, póki jego zainteresowania nie zostaną „zabite”
nakazem, przymusem robienia czegoś, czego nie lubi, każde dziecko, jak mu się przyjrzeć,
powiada Korczak, ma w sobie zapał i napęd twórczy. Jest ciekawe wszystkiego, co
je otacza, chce poznawać, działać, tworzyć. Szkoła te twórcze impulsy często skutecznie
niszczy. W związku z tym powrót do potrzeb twórczych dziecka powinien być podstawą
dobrze zorganizowanego działania wychowawczego. Na takich przesłankach
opierały się własne działania Korczaka
jako wychowawcy.
===
Fragment wypowiedzi Krystyny Starczewskie. Całość do przeczytania:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz